Een kijkje achter de schermen met filmmakers Barbara van den Bogaard en Gerbert Toes


Samenkomen aan een grote keukentafel om verhalen met elkaar te delen over vrijheid en onvrijheid. Het is de gebruikelijke intieme setting op de About Freedom live-events die worden omlijst met muzikale optredens en samen eten. In verband met de huidige coronamaatregelen bedachten filmmakers Barbara van den Bogaard en Gerbert Toes een online alternatief: een keukentafelgesprek aan 11 keukentafels dat op 5 mei in première gaat.

Waarom gesprekken aan de keukentafel? 

Alles draait bij ons om menselijk contact. De tijd nemen om mensen op verhaal te laten komen en dan met ze in gesprek gaan. Liefst gaat dat over wat hen beweegt, waar ze door geraakt worden. Een gesprek over onvrijheid en vrijheid gaat ergens over. Het liefst zit je dan bij elkaar aan de keukentafel. Een plek waar veelal de mooiste gesprekken worden gevoerd.

Hoe pakken jullie dat nu aan?

Door de coronamaatregelen zijn we gaan kijken naar online tools. We kozen voor een zoomgesprek, opgenomen met twee laptops met beelden van ieders eigen keukentafel. Ik sprak 8 jonge studenten in de weken voorafgaand aan de opnamedag en ik sprak met Leila Prnjavorac en Jan Terlouw. Gerbert keek met een filmmakersoog naar de mogelijkheden van zoom, de beeldkwaliteit, de geluidsopname – naar alles om de kwaliteit van de uiteindelijke film zo goed mogelijk te laten zijn. 

De opnames zitten er inmiddels op. Kun je een tipje van de sluier oplichten?

We starten de film met de Rotterdamse singer/songwriter Mingue. Zij zingt een lied met het verhaal van toen haar vader vanuit Indonesië naar Nederland kwam. Verhaaltjes die hij haar toen ze klein was vertelde op de rand van het bed voor het slapen gaan. Terwijl zij zingt, komen alle mensen binnen in het gesprek.
Het gesprek begint vervolgens met het beantwoorden van de vraag: wat zou je vandaag eten als je wist dat dat vanaf morgen voor lange tijd niet meer kan? De verhalen en gerechten waren verrassend. Van ratatouille tot kapsalon, van zalmwraps van de Jumbo tot oma’s groentesoep. 

Daarna deelt iedereen zijn of haar eigen (familie)verhalen over onvrijheid en vrijheid. De studenten van de mbo’s gingen vooraf in gesprek met hun vaders en moeders, hun opa’s en oma’s en hun tantes en haalden bij hen verhalen op. 

Wat is de inbreng van Jan Terlouw en Leila Prnjavorac?

Leila Prnjavorac deelt haar eigen vluchtverhaal vanuit voormalig Joegoslavië op 9- jarige leeftijd en Jan Terlouw vertelt onder meer hoe hij zijn vader zag huppelen toen de bevrijding van Nederland daar was. Dat resulteert in een mooie uitwisseling tussen iedereen in het gesprek over vrijheid en wat dat voor hen persoonlijk betekent. 

Wat heeft je het meest geraakt?

De passie waarmee deze jonge mensen hun liefdevolle wensen uitspreken voor de wereld waarin we leven en de hoop koesteren in vrijheid te kunnen blijven leven is mooi om te horen. Dat zij daarbij de wens uitspreken in een wereld te mogen leven waar alle levende wezens vrij zijn, is voor ons heel ontroerend. 

Jan Terlouw zorgt daarnaast voor een revival van de sixties met de oproep: ‘Make Love not War’ en aangezien ik me al jaren de vraag stel: ‘Where did all the hippies go?’ – voelde ik een enorme gemeenschappelijkheid. 

En tot slot?

Mingue sluit toepasselijk af met een lied getiteld “That’s why we may keep on dreaming.” Waarin zij het verhaal vertelt van de sterren. En hoe wij als we een ster zien eigenlijk kijken naar licht dat al is uitgedoofd. Het is er, maar het is er ook niet meer. Net zoals vele van de verhalen die we vertelden en beluisterden in het gesprek; verhalen van grootouders bestaan nog doordat ze zijn doorgegeven aan de volgende generatie zodat wij ze kunnen vastleggen en delen met de wereld. Ze zijn er niet meer, maar zijn er toch.

Première online: dinsdag 5 mei, 11 uur. Aanmelden kan via het facebook event